söndag 28 oktober 2012

Viltspår - wow!!!

Oj, oj, oj vad roligt det här var då!
 
Tjoho, vad roligt vi har haft det idag jag och min Lakritspuck! Vi har nämligen testat på viltspår och jag kan bara konstatera att nu är jag fast! Fy bubblan vad roligt det var!!!!!!!!!!!!! Måste helt klart gå en kurs i detta!
 
Har tidigare bara provat på viltspår en gång och det var på årets kennelträff, men det var ett väldigt enkelt och kort spår. Idag var det över stock och sten, genom taggbuskage och kuperad terräng. Åh ja, nästan i alla fall :-) Vi blev indelade parvis och fick börja med att lägga spår åt varandra. Inte helt enkelt att hålla koll på allt för en nybörjare som jag, klöven som skulle släpas, blod som skulle spillas, steg som skulle räknas, snitslar som skulle sättas upp samt hålla koll på var de andra hade sina spår och leta upp stigen som vi skulle gå på tillbaka.
 
Vi var 8 deltagare och vi lät en hund spåra i taget så att vi kunde titta på varandra. Lärorikt bara det! Kursledaren följde efter den som spårade. Lite tid tog det allt, men vädret var ju strålande - kallt, klart och soligt! En riktig gilla-hösten-dag!
 
Elof blev den fjärde hunden att spåra. Det var så häftigt att se hur mitt lilla yrväder, alltid lite busig och full med energi och glädje, blev en helt annan hund när han kom till spårstart. Så himla lugn! Han spårade så fint (tycker i alla fall jag) lugnt, tydligt och noggrannt. Ibland vände han på huvudet och tittade på mig, precis som om han frågade -Gör jag rätt nu matte? Han markerade älgklöven och slickade lite på den, men sedan räckte det för hans del. Istället tog han 90 graders vinkeln och fortsatte spåra där spårläggaren hade gått. Vi (läs Elof) fick mycket beröm av kursledaren!
-Hm, spännande! Fick undersöka klöven lite efter spåret.


- Vill spåra mera! Matte fick byta spårselen mot koppel och halsband.
 Så himla nöjda åkte vi hemåt. En trött liten spårhund i bilen och älgklöv och blod hem till frysen. (Maken, som är liiite känslig för sådant, gillade det sådär. Fast jag packade in det så fint bredvid oxfilén i frysen, tihi!) Nu vill jag bara lära mig mer! En liten nackdel dock, miljontals pinnar och löv i pälsen under hela magen och på benen! Något tips någon?
 
Må så gott!
Kram Marie  

7 kommentarer:

  1. Åhh vad roligt med viltspår!!
    Det vill jag och Malte också testa på! Vi är till och med förberedda med både klöv och blod.
    Vart fick ni prova på detta någonstans? Vet du om det finns någon kurs man kan söka?
    Hoppas att vi ses snart! Nu blir det ju eventuellt inga fler utställningar för oss i år, men kanske på någon cockerpromenad med klubben :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Kyrkhult :-) Var som avslutning på lydnadskursen jag gått. En viltspårskurs kör igång nästa söndag (5 ggr), tror det finns mer info om kursen på Maritas hemsida. Sök på "sitt, ligg och lek".

      Radera
  2. Det där låter ju riktigt kul ju.....vi vill också testa mer sådant.
    Självklart var du duktig Elof liksom din matte.
    Hoppas vi syns snart!
    Vov från grabbarna boys!

    SvaraRadera
  3. Verkar så mycket svårare att hitta här i storsta'n:(
    (Eller så är de vansinnigt superdyra...)
    A spårar alldeles på egen tass så jag ska nog ändå försöka själv i alla fall.
    Hoppas du kan vara med på riktig kurs och utveckla, han verkar ju vara en riktig talang!
    Kul!

    SvaraRadera
  4. Ja visst e det kul :) så roligt att se hundarna jobba

    SvaraRadera
  5. Spåra det roligaste som finns tycker jag och hundarna. Testa att spraya pälsen med firefox pälsglans eller något annat märke för ,imna hunar blir det så att "skiten" och grenarna glider av eller gör som jag gjorde i våras köpte en tygoverall åt Thea kanske inte vackert men så praktiskt.

    SvaraRadera
  6. Tack snälla Marie för tipset om spårkursen! Vi har haft en superrolig dag och längtar redan till nästa gång!
    Kram!

    SvaraRadera